Watch live video from googlier on www.twitch.tv Next Page: 25
          

FREE UTILITIES ROOM FOR RENT BUKIT JALIL (MASTER ROOM)   

Cache   

#roommates #rooms #rental #malaysia #sharedaccommodation #accomodation

– 10 minutes to mamak, Pizza Hut, KFC and 99 speedmart – INCLUDED UTILITIES -Walking Distance to MRT Please WhatsApp 0169178099 WhatsApp only Fully Furnished with – Mattress – Bed frame – Table and chair – lights and fans – clothes hanging rack – dining table – fridge & induction cooker – washing machine

The post FREE UTILITIES ROOM FOR RENT BUKIT JALIL (MASTER ROOM) appeared first on Room for Rent | Roommates | Housemates | Flatmates.


          

Room for Rent @ Bukit Jalil (Jalilmas Residensi)   

Cache   

#roommates #rooms #rental #malaysia #sharedaccommodation #accomodation

Room for rent – INCLUDED Utilities Please WhatsApp 014-324 0138 WhatsApp only Fully Furnished with – Mattress – Bed frame – Table and chair – lights and fans – clothes hanging rack – dining table – fridge & induction cooker – washing machine

The post Room for Rent @ Bukit Jalil (Jalilmas Residensi) appeared first on Room for Rent | Roommates | Housemates | Flatmates.


          

Room for Rent @ Bukit Jalil (Z Residence)   

Cache   

#roommates #rooms #rental #malaysia #sharedaccommodation #accomodation

Room for rent – INCLUDED Utilities Please WhatsApp 014-324 0138 WhatsApp only Fully Furnished with – Mattress – Bed frame – Table and chair – lights and fans – clothes hanging rack – dining table – fridge & induction cooker – washing machine

The post Room for Rent @ Bukit Jalil (Z Residence) appeared first on Room for Rent | Roommates | Housemates | Flatmates.


          

PAKEJ RANSANGAN MAKCIK KIAH PERLU DIBENTANG DI PARLIMEN   

Cache   
*PAKEJ RANSANGAN MAKCIK KIAH PERLU DIBENTANG DI PARLIMEN*

Pakej Makcik Kiah dari Perdana Menteri Muhyiddin Yaasin tidak boleh dilaksanakan kerana ia tidak ada dalam Belanjawan 2020 yang diluluskan pada bulan November 2029 tahun lepas.

Maka, wajiblah Perdana Menteri Pintu Belakang membawa Pakej ini ke Parlimen untuk mendapat kelulusan di bawah Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan.

Itu cara kerajaan yang berdaulat dan bermaruah.

Sepatutnya persetujuan Parimen mesti didapati dahulu sebelum dibuat pengisytiharan oleh Perdana Menteri Pintu Belakang.

Maka, butir-butir pakej ini akan dibaca di dalam Parlimen untuk semua rakyat mendengarnya.

Bukan di baca di bilik media pejabat Perdana Menteri di Putrajaya.

Juga, bukan sekadar di bentang tapi mesti mendapat kelulusan dengan undi sekurang-kurangny 112 undi di Parlimen.

Kalau tidak, pakej ini hanya lamunan dan angan-angan semata-mata.

Perdana Menteri tidak mempunyai masaalah sama sekali untuk memanggil satu sidang khas bagi membentang, membahas dan meluluskan perbekalan tambahan kepada Belanjawan 2020 yang telah diluluskan.

MENGAPA TAKUT KE PARLIMEN?

Dari maklumat terbaru, walaupun ada penyokong Mahathir yang telah berpaling tadah, tapi jumlah di sebelah Mahathir masih tinggi dan hanya memerlukan beberapa undi sahaja bagi menjatuhkan Muhyiddin Yaasin sebagai Perdana Menteri.

Kegiatan membeli ahli Parlimen masih berjalan dengan aktif. Ahli-ahli Parlimen dari Amanah, DAP dan PKR telah ditawar pelbagai tawaran untuk melompat menyokong Muhyiddin.

Di samping itu kaedah mengugut juga digunakan yakni antaranya dengan membatalkan peruntukan kepada kawasan yang tidak menyokong Muhyiddin Yaasin. Akan ada banyak lagi tekanan dan ugutan yang akan digunakan untuk demi mengekalkan Muhyiddin Yaasin sebagai Perdana Menteri Pintu Belakang.



SEPATUTNYA MUHYIDDIN TIDAK ADA APA YANG HENDAK DITAKUTKAN

Harian juga. Dengan segala gula-gula dan kuasa ugutan yang dia ada, mengapa Muhyiddin takut hendak pergi ke Parlimen?

Bagi Tulang Besi, Muhyiddin tidak takut kepada ahli2 Parlimen yang menyokong PH.

Yang lebih ditakuti Muhyiddin adalah ahli-ahli Parlimen yang sudah pun mengisytihar sokongan kepada beliau.

UMNO, PAS, GPS dan juga parti-parti kecil yang lain mempunyai tuntutan mereka sendiri. Mustahil Muhyiddin dapat memenuhi tuntutan mereka.

Kegagalan memenuhi tuntutan mereka, akan menyebabkan boleh sahaja berlaku paling tadah dan juga sabotaj ke atas Muhyiddin

Atas sebab ini lah Muhyiddin tidak berani memanggil persidangan Parlimen sama sekali.

Inshaalah, hayat kerajaan pintu belakang Muhyiddin Yaasin ini tidak akan lama.


Tanpa kelulusan Parlimen, Makcik Kiah cuma boleh mengharap sahaja.



*TULANG BESI*


www.malaysiawaves.net tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan halaman komen blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian blog iniAnd here is the rest of it.

          

VIDEO DIDALAM : Sayu… Ayah mengalir airmata lihat anak lelakinya disahkan positif Covid-19   

Cache   


Remaja lelaki disahkan positif Covid-19 kelihatan sebak malah ayahnya sendiri turut mengalirkan airmata. (Gambar Facebook)

Seorang remaja lelaki di Simpang Renggam, Johor disahkan positif Covid-19 selepas menghadiri rewang sebuah kenduri.

Namun sayunya apabila dia dijemput oleh pihak hospital dengan ambulans di rumah tanpa boleh ditemani sesiapa pun ahli keluarganya.
Tular video di media sosial di saat lambaian ayahnya yang turut mengalirkan airmata tatkala melihat anak bujangnya dibawa pergi.
Tambah menyedihkan, perginya cuma berseorangan tanpa seorang pun waris dibenar menemani.
Cuma lambaian keluarga mengiringi, sambil berpesan di balik tingkap “Nanti telefon ayah ya Wan.”

Perkongsian melalui sepupunya mungkin dia dijangkiti ketika kenduri atau di surau Simpang Renggam, Johor. (Gambar Facebook)

Dalam rakaman tersebut, seorang remaja lelaki bertopeng muka dilihat membawa baldi dan beg berisi barangan keperluannya sebelum menaiki ambulans sambil diperhatikan seorang petugas kesihatan.
Suara tangisan ahli keluarga lain yang tidak dapat menahan kesedihan, turut kedengaran dengan jelas.
Tambah menyedihkan, mangsa turut dilihat menyeka air matanya sewaktu keluar dari rumah sehinggalah berada di dalam ambulans.
Difahamkan, kejadian berlaku di Bandar Baru Ibrahim Majid, di Simpang Renggam, Johor.
Video tersebut kini telah mendapat hampir 2.1 juta tontonan dan 90,000 perkongsian di laman Facebook milik sepupunya.
Rata-rata netizen yang meninggalkan komen, turut tersentuh dan mengalirkan air mata sambil mendoakan mangsa diberikan kesembuhan serta-merta.



          

OWHHHH....AKIBAT TAK BERAPA FAHAM BAHASA INGGERIS, DINASIHAT CARI LAH PENASIHAT BUKAN PUNAHSIHAT.....   

Cache   


IBRAHIM MAT ISA


Awal pegang jawatan, pak lebai ini buat ghaplah jingga. Serabut kita tengok! Ciplak sisa-sisa kerja mantan menteri PH pasal sisa plastik, pokok durian musang king memberi masalah, sijil iso potong balak tamat tempoh, ataupun bala corvid-19 ini mengurangkan pencemaran alam.

Kini beliau tampil lagi dengan idea lebih kreatif mengenai sisa pembentungan najis pulak!

Ada baca ka, takda baca ini abang lebai?

Minggu lepas menteri kesihatan kerajaan kudeta tebuk atap buat lawak kununnya dengan minum air suam, virus covid-19 masuk ke perut dan mati kerana asid perut lalu dibuang melalui taik!

Mungkin virus yang mati itu masuk ke pembentungan boleh hidup balik agaknya pada pandangan pak lebai ye?

Dua ekor menteri ini entahlah, macam pak lawak pun ya, macam budak bodoh lagak cerdik pun ya. Aku rasa lega tak dibayar gaji dua bulan ini kat menteri-menteri laguni. Buat rugi je kalau dibayar..

Gitulah kan tuan-tuan.. kerajaan tebuk atap, main rembat saja siapa-siapa jadi menteri. Kompetensi - macam hangsuang.. haha..

Buat malu negara Malaysia sungguh!

Aim 😎

Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks

          

COVID 19 DALAM PEMBETUNGAN: TUAN IBRAHIM SALAH FAHAM HASIL KAJIAN?   

Cache   

          

SUBSIDI GAJI RM600 TIDAK CUKUP ELAK PEMBUANGAN PEKERJA   

Cache   

          

Bukan sekadar kisah khianat, belot juga hikayat kegagalan PH   

Cache   
Bukan sekadar kisah khianat, belot juga hikayat kegagalan PH


Sebenarnya saya menjalani “perintah kawalan pergerakan” atau “lockdown” bukan hanya bermula sejak pengumuman rasmi kerajaan ekoran meluasnya Covid19, tetapi jauh lebih awal.
Keuzuran berikutan penyakit ginjal kronik dan masalah jantung bermula sekitar akhir tahun 2015 membataskan aktiviti saya. Justeru, dunia saya agak terkepung dengan penjuru yang sempit. Sumbangan penulisan turut semakin terhad; idea kontang-tumpul apabila hubungan terbatas dan bacaan khususnya melalui bahan bercetak tambah menipis.
Kualiti penglihatan masih bermasalah walaupun tidak seteruk dulu. Buku-buku semakin berdebu di rak. Agak lama juga tidak jalani rawatan mata susulan di hospital berdekatan selepas lalui prosedur jantung tempoh hari.
Bagi penggemar buku, boleh anda bayangkan hidup tanpa membaca? Bagaimana sunyi dan sepinya. Aroma buku baharu sudah lama tidak dinikmati. Bagai terputus hubungan dengan kekalutan alam. Lebih menyeksakan, idea dan pemikiran baharu gagal dihayati.
Benar dunia aktivisme sudah lama menghilang, tetapi kegiatan menulis dan kembarnya membaca, sekali gus merenung dan berfikir membuatkan kita terus ceria dan hidup. Terasa percikan kuat daripada pergolakan sekeliling.
Sebagai wartawan pencen yang terdedah dengan dinamika politik, tentu saja kemeriahan lingkungan menuntut respons.
Perubahan mengejutkan kerajaan melalui Langkah Sheraton yang mengkhianati mandat rakyat dalam PRU14 cukup pedih dan perit. Kerajaan pintu belakang atau ditebuk melalui atap bukan gurauan lagi.
Masih terkenang peristiwa manis awal pagi 10 Mei 2018, terakamnya “Revolusi Tanpa Darah”. Saya mengungkapnya dalam dua bab khas buku yang berjudul sama. Tidak terduga meniti hari-hari akhir — kebanyakan masa dihabiskan di pembaringan ini — saya sempat menghirup udara segar kebebasan dan kicauan burung yang merdu di bawah kerajaan reformasi, yang bertekad membawa perubahan dan pembaharuan.
Perjuangan berdekad lamanya membuahkan hasil juga akhirnya. Tapi tentu sekali ia bukan penamat cerita, sebaliknya bermula babak-babak baharu yang menuntut dan menagih upaya-ikhtiar berkali lipat.
Impian dan harapan rakyat menggunung tinggi. Bukan mudah menunaikan janji manifesto tapi lebih penting memastikan pentadbiran baharu di atas landasan yang betul dan mantap. Atas daripada itu, salahguna kuasa dan pelbagai skandal mega yang menghanguskan dana negara mesti ditamatkan. Asasnya pula pada tapak yang kukuh dan tidak rapuh.
Namun seperti lazimnya, ramai kurang sabar untuk menikmati perubahan yang sekian lama didamba itu. Mereka mahu kualiti hidup ditingkatkan segera selepas mandat diberikan. Di pihak pemerintah pula, banyak kelemahan dan kealpaan dikesan.
Ya, bukan mudah proses pembersihan mengambil tempat selepas enam dasawarsa regim lama berakar. Fenomena “daulah terpendam” juga merencatkan pembaharuan. Pentadbiran baharu pula kurang pengalaman dan ada kalanya dilihat saling bertelingkah atau kurang harmonis tautannya.
Seringkali penyokong hampa dan kecewa melihat pemimpin atasan gagal menguruskan perbedaan di antara komponen “grand coalition”. Malah lebih memburuk, dalam sesama parti juga, riuh dan kecoh perseteruan. Mulanya dianggap gejala biasa dalam politik. Tapi marak bagai api dalam sekam. Sesal tidak berguna lagi. Perangkap dan jerat musuh menunggu. Hanya menunggu detik paling sesuai.
Iktibar bermakna jika mahu mengutip pengajaran daripada episod paling malang ini. Ratib “kerajaan sepenggal” rupanya menjelma lebih awal. Musnah dan hangus harapan rakyat dek kegagalan pimpinan mengolah konflik yang timbul.
Masing-masing mementingkan sejemput keuntungan peribadi dan tidak mahu berkompromi menyerap kelainan. Kita sendiri terpedaya dengan kemilau kuasa dan terbakar dek api permusuhan sesama keluarga. Idealisme perjuangan hanya basahan lidah ketika berpidato depan penyokong.
Saya tidak mampu melakar garis masa secara lebih terperinci adegan demi adegan yang menusuk kalbu itu. Kisah pilu itu bukan sekadar cerita pengkhianatan dan pembelotan yang tragis tetapi juga hikayat pedih kegagalan menguruskan kejayaan. Lebih tragis, kelemahan memikul amanah dan tanggungjawab.

Saya pernah menekankan pada akhir tahun lalu sejurus kekalahan yang mengecewakan di Tanjung Piai, empat parti dalam Pakatan Harapan — PKR, DAP, AMANAH dan Bersatu — masih dalam proses saling mengenal dan memahami antara satu sama lain. Mungkin tiga parti asal termasuk AMANAH (semasa bersama Pas), selain Bersatu, sudah lama berhubungan melalui Pakatan Rakyat dan Barisan Alternatif. Namun parti yang dipresidenkan Muhyuddin Yassin, Bersatu, masih cukup muda, khususnya untuk meredah cabaran elemen politik baharu dan membentuk kerajaan bersama DAP.
Secara peribadi, saya sendiri tidak dapat menyelami kegelisahan dan keresahan pihak tertentu dengan “karenah” DAP. Saya gagal mengesan bagaimana tohmahan bahawa DAP sering bertindak “di luar batasan dan menyinggung sensitiviti Melayu-Islam” mempunyai justifikasi.
Rupa-rupanya dakwaan dan serangan berterusan pihak pembangkang waktu itu berjaya mempengaruhi persepsi sebahagian masyarakat Melayu.
Sikap politik mereka yang agak melampau dan ekstrim dengan faham perkauman dan keagamaan sempit disuburkan, antara lain, oleh dasar kebebasan bersuara kerajaan PH. Sememangnya nasihat, kritikan dan teguran — sepahit mana pun — tidak dihalang, namun realitinya pembohongan, fitnah dan berita palsu mendominasi suasana.
Kata-kata nista dilempar sesuka hati termasuk kepada para menteri. Mimbar masjid dan forum agama tidak sunyi daripada menyebar-luaskan mesej politik kepartian yang sarat kebencian.
Secara peribadi, sebagai penyokong pasif Pakatan Harapan, saya bersikap terbuka dengan aneka kecaman melulu terhadap kerajaan itu. Berdiri atas kapasiti pemerintah haruslah bersedia berdepan dengan teguran dan kritikan keras. Ingatlah semasa era kita sebagai oposisi, bagaimana asakan disasarkan kepada kerajaan saban waktu. Mungkin penekanan berbeda, dengan isu-isu kenegaraan yang mendesak, namun sentiasa ditampilkan fungsi pembangkang yang kritikal dan konstruktif.

—–
Artikel seterusnya nanti mengenai polemik punca-punca kejatuhan sesebuah kerajaan, apakah semata-mata disebabkan korupsi dan salahguna kuasa

          

Tiong kritik kewibawaan Menteri Kesihatan perangi Covid-19   

Cache   
Tiong kritik kewibawaan Menteri Kesihatan perangi Covid-19

Presiden Parti Demokratik Progresif (PDP), Datuk Seri Tiong King Sing mengkritik pendekatan yang diambil oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba dalam mengetuai perjuangan keseluruhan negara disaat melawan pandemik Covid-19 ketika ini.
Katanya, pendekatan Dr Adham merangkumi pandemik adalah jauh dan tersasar serta tidak ke arah profesional.
“Perjuangan melawan pandemik adalah perlumbaan terhadap masa. Menteri Kesihatan harus mengetahui tanggungjawabnya dan menjadi lebih bijaksana dan tegas pada masa ini.
“Justeru, kekurangan Peralatan Perlindungan Peribadi (PPE) untuk penjagaan kesihatan dilihat tidak mematuhi keperluan standard perubatan di Malaysia.
“Saya ingin bertanya kepada Kementerian Kesihatan, apakah sistem penjagaan kesihatan di negara ini mempunyai pengalaman dalam menangani Covid-19?” ujar beliau dalam satu kenyataan di Facebooknya hari ini.
Tiong berkata, Kementerian Kesihatan sepatutnya mempunyai kelengkapan dan bekalan yang diimport dari China pada permulaan pandemik ini.
Jelasnya lagi, Dr Adham juga telah merosakkan reputasinya sendiri dengan menganjurkan minum air suam untuk memerangi Covid-19 baru-baru ini yang menimbulkan kecaman daripada ahli-ahli perubatan dan menyembunyikan keyakinan orang ramai terhadap kecekapannya untuk memimpin penjagaan kesihatan di negara ini.
“Saya amat kecewa melihat bahawa kita memerlukan Menteri Luar Malaysia untuk meminta bantuan China yang akhirnya China bersetuju membantu.
“Sepatutnys Dr Adham yang meminta bantuan dari sejak awal lagi. Kementerian Kesihatan kita sepatutnya mengadakan perbincangan dengan China sejak hari pertama untuk mendapatkan kepakaran dan sokongan perubatan mereka dan menjemput profesional perubatan mereka ke Malaysia untuk membimbing pasukan tempatan,” tambahnya.
Bagaimanapun, Tiong percaya bahawa tugas untuk mendapatkan peralatan perlindungan perubatan tidak seharusnya menjadi perhatian Kementerian Kesihatan kerana ia harus memberi tumpuan kepada bagaimana memperbaiki pertahanan dan kawalan terhadap penyebaran pandemik secepat mungkin.
Pada masa sama, katanya, Agensi Pengelolaan Bencana Nasional (NADMA) harus bertanggungjawab untuk pembelian peralatan dan sumber daya serta mendapatkan pembiayaan bagi menghindari pita merah dalam proses kelulusan pembayaran.
“Di sini saya memuji prestasi Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham yang sepertinya bekerja sendiri dan mengetuai perjuangan negara menentang pandemik Covid-19,” ujar beliau lagi.


          

5,123 peserta tabligh Seri Petaling belum jalani saringan Covid-19   

Cache   



 
MGF290320_SIDANG-MEDIA-KKM_05
Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah (tengah) bercakap pada sidang media mengenai perkembangan terkini jangkitan Covid-19 di Kementerian Kesihatan Malaysia, Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 29 MAC 2020
PUTRAJAYA – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mendedahkan lebih 5,000 peserta tabligh di Masjid Jamek Seri Petaling masih belum tampil membuat saringan Covid-19.
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, jumlah terkini yang telah disaring adalah 17,965 peserta.
“Status terkini untuk kluster Seri Petaling, jumlah yang disaring adalah 17,965 dan sampel yang telah diambil adalah 12,842 dan positif adalah 1,254 dan negatif adalah 7,084 dan masih menunggu keputusan adalah 4,504 orang.
“Ini bermakna kita ada 5,123 masih perlu menjalani ujian pensampelan,” katanya dalam sidang media hari ini.
Daripada 150 pesakit yang positif Covid-19 hari, 63 daripadanya adalah daripada kluster Seri Petaling.
Ini kerana menurut Noor Hisham, kluster Seri Petaling kini memasuki generasi kelima.
“61 kes melibatkan kluster Seri Petaling tapi semua jemaah itu kini telah memasuki generasi kelima, bukan lagi generasi pertama hingga keempat.
“Dalam tempoh satu bulan, kita lihat perkembangan kepada generasi kelima,” katanya lagi.
Dalam pada itu, kluster Covid-19 di Simpang Renggam, Johor telah menunjukkan peningkatan kes hari ini.
Noor Hisham berkata, sebanyak 97 kes positif Covid-19 direkodkan di kawasan itu.
“Setakat hari ini kita ada kes positif sebanyak 97 dan di Bandar Baharu Dato’ Ibrahim Majid sahaja 81 kes. Ini melibatkan empat kluster Seri Petaling. 77 orang yang lain termasuk generasi kedua dan ketiga. Mereka bukan kluster Seri Petaling tapi dijangkiti di masjid dan sebagainya.
“Kes luar daripada Bandar Baharu Dato’ Ibrahim Majid adalah 16 kes, 1 kes kluster Seri Petaling dan 15 kes adalah yang lain,” katanya lagi.


Bagaimanapun, kluster Simpang Renggam belum lagi mencatatkan sebarang kematian sehingga hari ini. -MG

          

NEGARA SUDAH ADA PAKAR TANGKAP COVID 19 LETAK DALAM BOTOI.JOM KITA BACA STATUSNYA   

Cache   
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks



Selain kita punya Menteri Kesihatan yang bijak mengulas dengan berbagai teori dan kajian yang agak "canggih", malah dikritik oleh WHO, malah  di kenali dengan DOKTOR AIR SUAM,dan Malaysia dikenali kerana teori air suamnya.

Kemudian sebelum teori air suam, muncul RAJA BOMOH DUNIA yang pagar dunia dari serangan virus berkenaan...itu pun telah muncul di TV China dengan teropong ajaibnya...

Namun tuan puan jangan risau, ada lagi seorang yang memuatnaik taraf lebih menarik, iaitu tangkap Virus masuk dalam botoi.Kisah dari statusnya nampaknya agak menarik.Kerja tangkap Virus.


Kita juga percaya jika keadaan ini berlaku, rakyat nak cadangkan Menteri Alam Sekitar , ambil lebai ini bekerja supaya dia dapat tangkap virus ini dari kumbahan dan masuk dalam botoi. Amacam ?Hebat bukan.




Imej mungkin mengandungi: 1 orang, duduk, teks yang berkata 'Abdul Majid Hasan 4 hrs hrs video telah menangkap dan mengurung (bukan selamanya) convid-19 ke dlm botol. Botol ini saya isi air. Saya simpan dlm freezer bersama dgn botol air lain yang kosong dari covid-19. Selama tempoh 5 hari botol berisi covid-19 tidak membeku sedangkan botol air biasa beku dalam tempoh 6 jam.'





          

*Kematian Covid-19 di Malaysia setakat ini:*   

Cache   



Kes 1 - lelaki 34 tahun
Kes 2 - lelaki 60 tahun
Kes 3 - lelaki 58 tahun
Kes 4 - lelaki 50 tahun
Kes 5 - wanita 79 tahun
Kes 6 - wanita 40 tahun
Kes 7 - lelaki 57 tahun
Kes 8 - lelaki 69 tahun
Kes 9 - lelaki 48 tahun (doktor)
Kes 10 - lelaki 74 tahun
Kes 11 - lelaki 70 tahun
Kes 12 - lelaki 70 tahun
Kes 13 - lelaki 49 tahun
Kes 14 - wanita 51 tahun
Kes 15 - lelaki 70 tahun
Kes 16 - lelaki 75 tahun
Kes 17 - lelaki 66 tahun
Kes 18 - lelaki 66 tahun
Kes 19 - lelaki 56 tahun
Kes 20 - lelaki 76 tahun
Kes 21 - lelaki 63 tahun
Kes 22 - lelaki 48 tahun
Kes 23 - lelaki 62 tahun
Kes 24 - lelaki 35 tahun
Kes 25 - lelaki 83 tahun
Kes 26 - lelaki 53 tahun
Kes 27 - lelaki 61 tahun
Kes 28 - perempuan 91 tahun
Kes 29 - perempuan 64 tahun
Kes 30 - lelaki 76 tahun
Kes 31 - lelaki 27 tahun
Kes 32 - lelaki 50 tahun
Kes 33 - lelaki 37 tahun
Kes 34 - lelaki 77 tahun
*Kes 35 - Perempuan 57 tahun*

55.6% mangsa adalah berumur 60 tahun dan ke atas.
Manakala 67.6% adalah yang mempunyai penyakit kronik seperti diabetes, hypertensi, penyakit buah pinggang & penyakit jantung.


          

0:13 / 25:03 Sidang Media Kementerian Kesihatan Malaysia 29/03/2020   

Cache   



          

Fahmi Fadzil: Gelombang 2 & 3 Bukan Daripada Pelancong, Mereka Adalah Rakyat Malaysia, Orang Local   

Cache   



          

GAMBAR-GAMBAR - 90% Hampir Siap ‘Hospital Sementara’ Pusat Kuarantin Covid19   

Cache   
MGF29032020_HOSPITAL-TAMBAHAN-MAEPS01
Kelihatan hampir 90% persiapan dan persediaan 'Hospital Semantara' pusat 
kuarantin Kementerian Kesihatan
 Malaysia (KKM) bagi menangani sebarang kemungkinan belaku sekiranya 
tempat tidak mengcukupi untuk 
menempatkan pesakit-pesakit positif Covid19 berikutan musibah wabak
 Covid-19 yang melanda negara ketika 
tinjauan lensa Malaysia Gazette di MAEPS, Sedang, Selangor 
foto AFFAN FAUZI, 29 MAC 2020
MGF29032020_HOSPITAL-TAMBAHAN-MAEPS02
Kelihatan hampir 90% persiapan dan persediaan ‘Hospital Semantara’ pusat
 kuarantin Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi menangani sebarang
 kemungkinan belaku sekiranya tempat tidak mengcukupi untuk menempatkan 
pesakit-pesakit positif Covid19 berikutan musibah wabak Covid-19 yang 
melanda negara ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di MAEPS, Sedang,
 Selangor foto AFFAN FAUZI, 29 MAC 2020

MGF29032020_HOSPITAL-TAMBAHAN-MAEPS14

Kelihatan hampir 90% persiapan dan persediaan ‘Hospital Semantara’
 pusat kuarantin Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi menangani 
sebarang kemungkinan belaku sekiranya tempat tidak mengcukupi untuk 
menempatkan pesakit-pesakit positif Covid19 berikutan musibah wabak
 Covid-19 yang melanda negara ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette
 di MAEPS, Sedang, Selangor foto AFFAN FAUZI, 29 MAC 2020
MGF29032020_HOSPITAL-TAMBAHAN-MAEPS04
 Kelihatan hampir 90% persiapan dan persediaan ‘Hospital Semantara’ 
pusat kuarantin Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi menangani
 sebarang kemungkinan belaku sekiranya tempat tidak mengcukupi untuk
 menempatkan pesakit-pesakit positif Covid19 berikutan musibah wabak 
Covid-19 yang melanda negara ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette 
di MAEPS, Sedang, Selangor foto AFFAN FAUZI, 29 MAC 2020.

MGF29032020_HOSPITAL-TAMBAHAN-MAEPS08

Kelihatan hampir 90% persiapan dan persediaan ‘Hospital Semantara’ 
pusat kuarantin Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi menangani
 sebarang kemungkinan belaku sekiranya tempat tidak mengcukupi untuk
 menempatkan pesakit-pesakit positif Covid19 berikutan musibah wabak 
Covid-19 yang melanda negara ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette
 di MAEPS, Sedang, Selangor foto AFFAN FAUZI, 29 MAC 2020


MGF29032020_HOSPITAL-TAMBAHAN-MAEPS03

Kelihatan hampir 90% persiapan dan persediaan ‘Hospital Semantara’ 
pusat kuarantin Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi menangani 
sebarang kemungkinan belaku sekiranya tempat tidak mengcukupi untuk 
menempatkan pesakit-pesakit positif Covid19 berikutan musibah wabak
 Covid-19 yang melanda negara ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette 
di MAEPS, Sedang, Selangor foto AFFAN FAUZI, 29 MAC 2020


          

*Covid-19: Bersedia untuk keadaan lebih buruk*   

Cache   


Amir Abd Hamid
amir_hamid@mediaprima.com.my

*KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) mempunyai sebanyak 3,400 katil di 26 hospital dikhususkan Covid-19.*

*Manakala 1,892 katil ada di Institut Latihan KKM menjadikan keseluruhannya adalah 5,292 katil.*

*Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, terbaru sebanyak 600 katil disediakan di pusat kuarantin dan rawatan Covid-19 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps).*

“Katil yang disediakan memadai. Tetapi bak kata orang kita bersedia untuk situasi lebih buruk.

“Kalau perlu kita ada 600 katil di Maeps iaitu 400 di Hall A dan 200 di Hall B.

“Jika kita kurang bersedia maknanya tidak bersedia. Ia boleh dijadikan model contoh penggunaan dewan atau stadium tertutup jika diperlukan kelak,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media harian Covid-19 di Putrajaya hari ini.

Menurutnya, jika melebihi 1,000 kes sehari pastinya memerlukan katil dan kapasiti sekarang adalah 5,292 katil.

*“Jadi apa kita lakukan sekarang adalah bersedia untuk keadaan lebih buruk.*

“Esok petang (susunan katil di Maeps) boleh siap.

*“Kita jangkakan pertengahan April akan ada peningkatan mendadak kes Covid-19,” katanya.*
ı|ı🔥GAK☆🔥ı|ı ﷽
https://God.blue/forward.php?url=https://www.hmetro.com.my/utama/2020/03/559639/covid-19-bersedia-untuk-keadaan-lebih-buruk-metrotv



          

Semalam dedah topeng muka cap Dacing, Kini‘Beras Annuar Musa’ untuk rakyat sempena wabak Covid-19. Agak-agak ada maruah ka mereka ini?   

Cache   
‘Beras Annuar Musa’ untuk rakyat sempena wabak Covid-19



Seperti sudah menjadi kelaziman, barangan bantuan daripada pemimpin Umno-BN akan turut memaparkan wajah wakil rakyat yang memberi sumbangan.
Terkini, ketika wabak koronavirus baharu (Covid-19) sedang mengganas, wajah Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa merangkap Ahli Parlimen Ketereh pula terpampang di kampit beras.
Annuar, 63, hampir 10 tahun pernah berkhidmat dalam pentadbiran Kabinet kerajaan pusat juga pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Peringat dan ADUN Kok Lanas dan Ahli Parlimen Peringat.
Difahamkan, makanan ruji rakyat bertampalkan wajah Annuar itu untuk diagih kepada orang ramai sempena Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang masih berkuatkuasa.
Foto timbunan beras jenama Faiza Emas setiap satu seberat 5 kilogram itu tular di media sosial sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati aktivis NGO.
Rata-rata mereka menyifatkan adalah tidak adil apabila NGO dilarang menyampaikan bantuan tetapi orang politik boleh malah berserta kempen pada barangan yang diagihkan.

          

Ini senarai 13 Zon Merah COVID-19 di Malaysia - KKM   

Cache   


Ini senarai 13 Zon Merah COVID-19 di Malaysia - KKM
Kerajaan mengumumkan akan melaksanakan proses nyah cemar di seluruh negara bermula Isnin ini di kawasan yang dikategorikan sebagai berisiko tinggi dan juga secara rumah ke rumah terutama di Projek Perumahan Rakyat (PPR).
KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia ( KKM ) hari ini menyenaraikan 13 kawasan yang dilabel sebagai Zon Merah (Berbahaya) wabak COVID-19 di negara ini.

Senarai tersebut telah dikemaskini oleh KKM pada Ahad.

Kawasan-kawasan tersebut merupakan kawasan yang mempunyai jumlah mangsa yang dijangkiti wabak COVID-19 paling tinggi.

Berikut adalah kawasan yang dilabel sebagai Zon Merah COVID-19 mengikut daerah:
1. Lembah Pantai

2. Petaling
3. Hulu Langat

4. Seremban

5. Kluang

6. Johor Bahru

7. Kuching

8. Kota Bharu

8. Kinta

9. Gombak

10. Tawau

11. Hilir Perak

12. Titiwangsa

13. Klang


BACA : COVID-19: Enam kawasan dilabel sebagai zon merah

BACA : COVID-19: Proses nyah cemar seluruh negara Isnin ini



Terdahulu, Kerajaan mengumumkan akan melaksanakan proses nyah cemar di seluruh negara bermula Isnin ini di kawasan yang dikategorikan sebagai berisiko tinggi dan juga secara rumah ke rumah terutama di Projek Perumahan Rakyat (PPR).

Menurut Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, proses nyah cemar itu akan diselaraskan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

Rakyat Malaysia Harus #DudukRumah Dan #KekalTenang Untuk Kita Sama-sama #HapusCOVID19


          

PAKEJ RANSANGAN MERAGUKAN, PASCA COVID 19 EKONOMI MELESET?   

Cache   

          

Audit Manager- Financial Services   

Cache   
Audit Manager- Financial Services - Crowe menu close Log In Contact Us Events News search close Global Site close Americas Asia Pacific Europe Middle East and Africa Argentina Aruba Brazil Bahamas Bolivia Canada Chile Colombia Costa Rica Curacao Dominican Republic Ecuador Guatemala Honduras Jamaica Cayman Islands Mexico Panama Peru Puerto Rico Paraguay Suriname El Salvador Saint Martin Trinidad and Tobago United States Uruguay Venezuela Afghanistan Australia China Hong Kong Hawaii Indonesia India Japan Cambodia South Korea Sri Lanka Mongolia Macau Maldives Malaysia Nepal New Zealand French Polynesia Philippines Pakistan Singapore Thailand Taiwan Vietnam Andorra Albania Austria Azerbaijan Belgium Bulgaria Belarus Switzerland Cyprus Czech Republic Germany Denmark Estonia Spain Finland France Georgia Greece Croatia Hungary Ireland Italy Kazakhstan Liechtenstein Lithuania Luxembourg Latvia Malta Netherlands Norway Poland Portugal Romania Serbia Russia Sweden Slovenia Slovakia Tajikistan Turkey Ukraine United Kingdom United Arab Emirates Angola Bahrain Central African Republic C--te d'Ivoire Cameroon Algeria Egypt Ghana Israel Iraq Kenya Kuwait Lebanon Morocco Mali Mauritius Malawi Mozambique Nigeria Oman Qatar Saudi Arabia Senegal Tunisia Tanzania Uganda Yemen South Africa Zimbabwe Services Services Audit Tax Advisory Risk consulting Performance consulting Services Industries Industries Banking Construction & real estate Financial services Food & commodities Government Healthcare Higher education Manufacturing & distribution Not-for-profit Private equity Restaurant & retail Retail dealer Technology, media, & communications Industries Insights Insights Issues Publications Events Insights About Us About Us Our offices Innovation Diversity & inclusion Crowe Global Leadership Alliances Alumni About Us Careers Careers Students Experienced Why Crowe What we do Search Jobs Careers Log In Contact Us Events News search close search Share this Page Job Search Audit Manager- Financial Services Apply Now Audit Manager- Financial Services Req : 17728 Location: Columbus, OH US Job Category: Audit Job Summary Our Crowe Columbus and Cleveland offices are growing. We---re looking for future leaders, which means Partner career path for you. Are you up for the challenge? As an Audit Manager on our fun, close-knit financial services audit team, this is what part of your work entails: - Taking responsibility of client relationships with a variety of financial services clients to build positive relationships. - Managing multiple teams and providing performance feedback to all members of those teams when engagements end. That takes dedication, but we believe in you and value your feedback. - Anticipating and addressing client concerns and resolving problems as they arise. - Promoting new ideas and business solutions that result in extended services to existing clients. We encourage you to be creative and become an expert so that you can make a difference at our firm. - Continue learning the latest developments and the firm's standards and policies. - Staying on top of industry developments and their effects on client's competitive position. - 5 to 7 years of recent public accounting external audit experience with financial services clients. SEC audit experience is preferred. - Your skills should include organization, communication, technical, time management, and accounting and auditing as you work effectively with clients and adequately handle multiple engagements and teams. - It is important that you interact with clients, prospects, all levels of staff, and colleagues in a professional fashion. - You will need to be able to multi-task since planning, executing, and wrapping up various engagements may have to be performed concurrently. - We require experience supervising engagement team members and instructing them on completing assigned task. - This position requires you to be a licensed CPA in the state of Ohio or be able to be licensed in Ohio. - Ability to work additional hours as needed and travel to various client sites. For this specific opportunity, we are seeking talented professionals for full-time or seasonal work arrangement options. About the Team: The Audit team at Crowe provides traditional attestation services as well as accounting and consulting on applying accounting principles. Audit professionals demonstrate deep specialization through an understanding of the market and business challenges their clients face and a commitment to audit quality. Though Crowe has six different business units, Audit is the largest practice. As for the Financial Services practice, Crowe is ranked 1 nationally for the number of audits for publicly traded financial institutions, according to SNL data. Learn more about our Audit team Our Benefits: At Crowe, we know that great people is what makes a great firm. We value our people and offer employees a comprehensive benefits package. Learn more about what working at Crowe can mean for you How You Can Grow: We will nurture your talent in an inclusive culture that values diversity. You will have the chance to meet on a consistent basis with your Career Coach that will guide you in your career goals and aspirations. Learn more about where talent can prosper More about Crowe: Crowe (www.crowe.com) is one of the largest public accounting, consulting and technology firms in the United States. Crowe uses its deep industry expertise to provide audit services to public and private entities while also helping clients reach their goals with tax, advisory, risk and performance services. Crowe is recognized by many organizations as one of the country's best places to work. Crowe serves clients worldwide as an independent member of Crowe Global, one of the largest global accounting networks in the world. The network consists of more than 200 independent accounting and advisory services firms in more than 130 countries around the world. EOE M/F/D/V Company Overview Your Journey at Crowe Starts Here: At Crowe, you have the opportunity to deliver innovative solutions to today---s complex business issues. Crowe---s accounting, consulting, and technology personnel are widely recognized for their in-depth expertise and understanding of sophisticated process frameworks and enabling technologies, along with their commitment to delivering measurable results that help clients build business value. Our focus on emerging technology solutions along with our commitment to internal career growth and exceptional client value has resulted in a firm that is routinely recognized as a ---Best Place to Work.--- We are 75 years strong and still growing. Come grow with us Qualifications 5 to 7 years of recent public accounting external audit experience with financial services clients. SEC audit experience is preferred. Your skills should include organization, communication, technical, time management, and accounting and auditing as you work effectively with clients and adequately handle multiple engagements and teams. It is important that you interact with clients, prospects, all levels of staff, and colleagues in a professional fashion. You will need to be able to multi-task since planning, executing, and wrapping up various engagements may have to be performed concurrently. We require experience supervising engagement team members and instructing them on completing assigned task. This position requires you to be a licensed CPA in the state of Ohio or be able to be licensed in Ohio. Ability to work additional hours as needed and travel to various client sites. For this specific opportunity, we are seeking talented professionals for full-time or seasonal work arrangement options. About the Team: The Audit team at Crowe provides traditional attestation services as well as accounting and consulting on applying accounting principles. Audit professionals demonstrate deep specialization through an understanding of the market and business challenges their clients face and a commitment to audit quality. Though Crowe has six different business units, Audit is the largest practice. As for the Financial Services practice, Crowe is ranked 1 nationally for the number of audits for publicly traded financial institutions, according to SNL data. Learn more about our Audit team Our Benefits: At Crowe, we know that great people is what makes a great firm. We value our people and offer employees a comprehensive benefits package. Learn more about what working at Crowe can mean for you How You Can Grow: We will nurture your talent in an inclusive culture that values diversity. You will have the chance to meet on a consistent basis with your Career Coach that will guide you in your career goals and aspirations. Learn more about where talent can prosper More about Crowe: Crowe ( www.crowe.com ) is one of the largest public accounting, consulting and technology firms in the United States. Crowe uses its deep industry expertise to provide audit services to public and private entities while also helping clients reach their goals with tax, advisory, risk and performance services. Crowe is recognized by many organizations as one of the country's best places to work. Crowe serves clients worldwide as an independent member of Crowe Global, one of the largest global accounting networks in the world. The network consists of more than 200 independent accounting and advisory services firms in more than 130 countries around the world. EOE M/F/D/V Apply Now Search Jobs LEARN MORE Why Crowe LEARN MORE Join Our Talent Network LEARN MORE Not ready to apply? Join Our Talent Network Smart decisions. Lasting value. Disclosure Privacy Policy Privacy Shield Terms of Use -- 2019 Crowe LLP Crowe LLP is a member of Crowe Global, a Swiss verein. Each member of Crowe Global is a separate and independent legal entity. For more information about Crowe LLP, its subsidiaries, and Crowe Global, please read our Disclosure . This site uses cookies to provide you with a personalized browsing experience. By using this site you agree to our use of cookies. Please read our Privacy Policy for more information on how we use cookies and how you can manage them. ACCEPT & CLOSE CLOSE
          

Cegah Penyebaran Covid-19, Camat Karimun sidak TKI bandel nginap di hotel dan wisma   

Cache   
Karimun, Agung Jati Kusuma Camat Karimun(Jaket Kuning) dan Efrian Santana Sekcam Karimun (Baju Hijau) saat Sidak TKI di salah satu penginapan di Jalan A.Yani pada Sabtu (28/3)

Karimun, jurnalterkini.id - Camat Karimun bersama Sekcam Karimun, Lurah Balai Kota, Lurah Tanjungbalai, Lurah Teluk Air, TNI-Polri, dan Salpol PP melaksanakan Inspeksi Dadakan (Sidak) terhadap TKI dari Malaysia yang masih menginap di hotel dan wisma di Karimun pada Sabtu (28/3) dalam upaya mencegah penyebaran COVID-19 atau virus corona.

Kegiatan dimulai dari Kantor Satpol Pp Karimun pada pukul 14.30 Wib, Sekcam Karimun Efrian Santana berkoordinasi dengan anggota Satpol PP agar mempersiapkan Armada Patroli untuk operasi pemeriksaan di hotel dan wisma yang di duga masih ada TKI dari Malaysia yang menetap di Karimun.

Berdasar perintah langsung dari Bupati Karimun untuk melarang TKI dari Malaysia untuk menetap dan menginap di hotel dan wisma di Karimun, serta menindak tegas jika ada perlawanan untuk di pulangkan ke daerah asalnya.

Dari 7 hotel dan 1 wisma yang disidak, didapati 15 orang Tenaga Kerja Indonesia (TKI) yang terdiri dari 5 orang wanita dan 10 orang pria dikeluarkan dari dalam penginapan dan dibawa ke pelabuhan untuk dikarantina satu malam dan akan dipulangkan ke daerah asalnya pada Minggu (29/3) Pagi.

"Saya mengimbau kepada pihak Hotel dan Wisma di Karimun untuk bekerja sama membantu Pemerintah Kabupaten Karimun dengan cara menolak atau tidak mengizinkan tamu Tenaga Kerja Indonesia (TKI) dari Malaysia untuk menginap, jika ada pihak Hotel yang membandel maka sanksi yang di berikan mencopot Surat Izin Hotel", ujar Camat Karimun.

Dikarenakan terlalu banyaknya Tenaga Kerja Indonesia (TKI) dari Malaysia yang masuk ke Kabupaten Karimun Buoati Karimun mengambil sikap tegas demi menyelamatkan Masyarakat Kabupaten Karimun dari penularan wabah COVID-19 atau virus corona.

Efrian Santana Sekcam Karimun juga berpesan "agar masyarakat Karimun tidak panik dan bisa memilah milah berita, jangan termakan berita hoaks yang tidak diketahui dari mana sumber beritanya, kami selalu berada di lapangan dan kondisi Kabupaten Karimun sampai saat ini masih kondusif".

Pemerintah Kabupaten Karimun bersama TNI-Polri akan terus bekerja keras dan melaksanakan kegiatan swiping (Razia) ke penginapan dan pemukiman warga untuk membawa serta memulangkan langsung Tenaga Kerja Indonedia (TKI) yang datang dari Malaysia.(kn)


          

Kapolda Kepri Laksanakan Kunjungan Ke Polres Karimun Terkait Asistensi Pencegahan Wabah Covid-19   

Cache   
Karimun, Kapolda Kepri IRJEN POL Andap Budhi Revanto (kiri) dan Kapolres Jarimun AKBP Yos Guntur (kanan) saat memberikan arahan asisrensi di Rupatama Polres Karimun pada Jum'at (27/3)

Karimun, jurnalterkini.id - Kapolda Kepulauan Riau IRJEN POL Andap Budhi Revianto didampingi Karo Ops Polda Kepri KOMBES POL Yerry Oskag Kunjungi Polres Karimun pada Jumat (27/3).

Kapolda Provinsi Kepulauan tiba pada Pukul 10.30 Wib menggunakan Helikopter milik Polda Kepri dan mendarat di Bandara Raja Ali Haji Abdullah Sei Bati Kecamatan Tebing Karimun.

Dalam Penyambutan Kedatangan Kapolda Kepri Tampak Hadir Bupati Karimun Aunur Rafiq,Ketua DPRD Karimun M Yusuf Sirat,Setda Karimun M Firmansyah,Kapolres Karimun AKBP Yos Guntur,Dandim 0317 Lenan Kolonel (INF) Denny,Danlanal Tbk Lenan Kolonel Laut (P) Mandri Kartono,Kajari Karimun Rahmat Azhar, dan Kadis Kesehatan Karimun Rakhmadi.

Kegiatan asistensi ini dilaksanakan di ruang rapat utama polres karimun, pada saat kapolda kepri tiba di polres karimun dilaksanakan sterilisasi dengan dilaksanakan penyemprotan disinfektan diruang khusus yang sudah disiapkan polres karimun dilanjutkan pengecekan suhu tubuh.

Dalam kegiatan asistensinya Kapolda Kepri memberikan arahan kepada Forkopimda tingkat II menyikapi perkembangan pencegahan penyebaran covid-19 dan apa saja yang harus dikerjakan.

Kapolda Kepri juga menghimbau agar masyarakat tetap menjaga batas fisik atau physical distancing dalam beraktivitas sehari-hari dan jika keluar rumah tetap menggunakan Masker.

"Kita bersama-sama melakukan pencegahan dari langkah preventif dan preemtif, salah satunya physical distancing, kemudian jika tidak penting jangan keluar rumah, Kami juga sudah melengkapi sentra pelayanan publik dalam pencegahan penyebaran wabah covid-19, seperti yang sudah dilaksanakan dipolres karimun", ujar Kapolda Kepri.

Setelah kegiatan asistensi dipolres karimun, kapolda kepri melaksanakan tinjauan ke posko ops aman nusa II di pelabuhan domistik dan internasional dan posko indoor gor badang perkasa untuk melakukan peninjauan terhadap tempat isolasi TKI yang dideportasi dari Malaysia.

Pukul 15.00 Wib Kapolda Kepri beserta rombongan meninggalkan Bandara Raja Ali Haji Abdullah karimun menuju ke Batam.(kn)


          

Hạt gạo Việt: Sau cả thập kỷ tổn thất vì chính sách giờ là lúc Việt Nam có cơ hội sửa chữa sai lầm   

Cache   

Mộc Trà (tổng hợp)

Hạt gạo Việt: Sau cả thập kỷ tổn thất vì chính sách giờ là lúc Việt Nam có cơ hội sửa chữa sai lầm

Những người nông dân đang thu gom và bỏ thóc đã phơi khô vào các túi để bán ở Vị Thủy, Hậu Giang vào ngày 2/3/2016. (STR / AFP / Getty Images)

Chính sách xuất khẩu gạo khiến thị trường xuất khẩu gạo Việt rơi vào thương nhân nước ngoài, gạo Việt bị mất thương hiệu, người nông dân bị chèn ép giá. Trước đại dịch, Trung Quốc tăng thu mua gạo ở nước nhận đầu tư “Vành đai - con đường” khiến thị trường xuất khẩu gạo của Việt Nam rớt thảm. Phải chăng virus Corona Vũ Hán là cơ hội cho hạt gạo Việt?

Chính sách xuất khẩu gạo của Việt Nam từng làm khó thương nhân Việt đến mức nào?

Nghị định 109/2010/NĐ-CP về kinh doanh xuất khẩu gạo năm 2010 đã tạo rào cản kỹ thuật cao đến mức doanh nghiệp nội địa không thể theo kịp và mất mát thị phần. Theo một số doanh nghiệp xuất khẩu gạo, trong tất cả các điều kiện, từ công suất kho, công suất cơ sở xay xát, địa điểm đặt kho, máy xay xát, vùng nguyên liệu... cho đến việc xin giấy phép, đăng ký hợp đồng xuất khẩu mới... trong Nghị định này đều tạo ra rào cản kỹ thuật quá lớn cho doanh nghiệp, không phù hợp với thực tế thị trường khiến doanh nghiệp “hụt hơi” trong việc gia nhập và phát triển thương hiệu gạo Việt.

Lấy dẫn chứng về điều kiện kinh doanh của doanh nghiệp, ông Ngô Văn Nam, Tổng Giám đốc Công ty TNHH ADC cho biết, hiện công ty này có vùng nguyên liệu khoảng 35.000 ha với 6.000 nông dân, hệ thống nhà máy xay xát, kho bãi có sức chứa 30.000 tấn. Mặc dù có đủ điều kiện để đăng ký xin giấy phép xuất khẩu gạo, công ty này không thể trực tiếp làm, mà phải thông qua một công ty con đứng ra thực hiện điều này.

Theo ông Nam, mỗi lần xin phép xuất khẩu gạo vừa tốn thời gian, vừa tốn chi phí của doanh nghiệp, chi phí này khá đắt đỏ, không dưới 20.000 USD/lần. Chưa hết, mỗi lần xuất khẩu, doanh nghiệp phải báo cáo số liệu cho các cơ quan chức năng, rằng xuất khẩu được bao nhiêu, tồn kho bao nhiêu… Những việc này rất nhỏ nhưng rất tốn thời gian, thậm chí doanh nghiệp phải tuyển thêm người chỉ để làm báo cáo.

Do vậy, vị Giám đốc này đề xuất bãi bỏ các điều kiện về sở hữu kho bãi… để giảm chi phí không cần thiết cho doanh nghiệp. Riêng các đơn hàng được ký kết theo hình thức tập trung, cần có cơ chế đấu thầu để các doanh nghiệp tư nhân có năng lực có thể được tham gia vào xuất khẩu, thay vì chỉ tập trung cho các doanh nghiệp nhà nước như hiện nay.

Mãi cho tới cuối năm 2018, Nghị định 107/2018/NĐ-CP đã ra đời để thay thế Nghị định 109/2010/NĐ-CP về kinh doanh xuất khẩu gạo, nới lỏng các “tiêu chuẩn” vốn là rào cản phi lý ngăn thương nhân nội địa gia nhập thị trường như sở hữu kho, xưởng theo tiêu chuẩn. Nghị định 107 không bắt buộc thương nhân kinh doanh sở hữu kho chứa thóc, gạo, cơ sở xay, xát, chế biến thóc, gạo, mà có thể thuê các cơ sở này để đáp ứng điều kiện kinh doanh; bãi bỏ quy định thủ tục bắt buộc thương nhân phải đăng ký hợp đồng xuất khẩu gạo tại Hiệp hội Lương thực Việt Nam; bỏ quy định thương nhân phải có lượng gạo tồn kho tối thiểu tương đương 50% lượng gạo trong hợp đồng đăng ký; điều chỉnh giảm quy định lượng gạo dự trữ xuống 5% số lượng gạo mà thương nhân đã xuất khẩu trong 6 tháng trước đó, thay vì 10% như trước đây…

Sai lầm chính sách khiến hạt gạo Việt mất thương hiệu, giá hạt gạo bị chèn ép… 

Từ năm 1989 đến năm 2019, tròn 30 năm hạt gạo Việt Nam có mặt ở 150 quốc gia và vùng lãnh thổ, trở thành một trong ba nước xuất khẩu gạo nhiều nhất, chiếm khoảng 15% tổng lượng gạo xuất khẩu của thế giới. Từ năm 1989 đến năm 2018, nước ta đã xuất khẩu 127,77 triệu tấn gạo, thu về 44,67 tỷ USD. Năm 2012, lượng gạo xuất khẩu đạt cao nhất với 7,72 triệu tấn, trị giá 3,45 tỷ USD. Nhưng chất lượng gạo Việt còn thấp, giá xuất khẩu rẻ, sử dụng nhiều thuốc trừ sâu và giống lúa sản lượng cao, chất lượng thấp… Thêm vào đó, quy định về điều kiện được phép xuất khẩu đã khiến chỉ doanh nghiệp lớn của quốc doanh và nước ngoài mới tham gia vào việc xuất khẩu gạo. Đã có tình trạng hạt gạo Việt gắn mác xuất xứ Thái Lan, Indonesia, Malaysia để xuất khẩu.

Nhận thấy việc bán gạo chất lượng thấp, giá rẻ không còn là lợi thế, giá trị gia tăng không được bao nhiêu do sử dụng quá nhiều phân bón hóa học, thuốc trừ sâu nhập khẩu, ngày 3/7/2017, Thủ tướng Chính phủ đã phê duyệt Chiến lược Phát triển thị trường xuất khẩu gạo Việt Nam giai đoạn 2017-2020, định hướng đến năm 2030 (Quyết định 492/QĐ-TTg). Tuy nhiên trong chiến lược xuất khẩu gạo này, không thấy đề cập đến việc xây dựng thương hiệu gạo, cũng không có loại gạo mang tên riêng mà chỉ gọi chung là “gạo thơm”, “gạo đặc sản”. Chuyện lạ nữa là vào ngày 18/12/2018, Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn lại công bố logo thương hiệu quốc gia “gạo Việt Nam” để dùng chung cho mọi loại gạo xuất khẩu, mà không có điều kiện kèm theo là nếu doanh nghiệp nào xuất khẩu gạo thì đính kèm tên thương hiệu riêng của loại gạo ấy, ví như Thái Lan đã rất thành công với thương hiệu gạo Jasmine (trong chủng loại gạo Hom Mali), kèm theo chữ “THAI”; Campuchia với thương hiệu gạo Phka Romdoul và gần đây là Malys Angkor.

Nhiều năm qua, một số DN như Tập đoàn Lộc Trời, Công ty CP Agricam, Công ty CP Xuất nhập khẩu Intimex, Công ty CP Nông nghiệp Trung An... đã chú trọng xây dựng thương hiệu gạo nhưng cũng khá “vất vả”. Chẳng hạn, các DN này thành lập nhiều hợp tác xã kiểu mới ở khu vực Đồng bằng sông Cửu Long, theo đó, DN cung cấp giống, vật tư để nông dân sản xuất theo “quy trình sạch” và DN sẽ bao tiêu sản phẩm. Thế nhưng, chỉ cần thương lái trả thêm vài trăm đồng/kg lúa là nông dân lại "bẻ kèo", doanh nghiệp không đủ lượng gạo giao cho khách hàng như hợp đồng đã ký.

Điều này cho thấy, cho tới nay, mặc dù đã có những thay đổi nhất định trong chính sách xuất khẩu gạo và thương hiệu gạo nhưng hệ thống chính sách thiếu đồng bộ, thiếu vắng cơ chế phát triển thương hiệu và thị trường xuất khẩu bền vững khiến Việt Nam mất thế chủ động trong cuộc chơi, tổn thất về giá, thị trường và chịu sự “chèn ép” của những tay chơi lớn, trong đó có Trung Quốc.

Trước đại dịch, Trung Quốc áp thuế nhập khẩu gạo Việt tới 50% vì “Vành đai - Con đường”? 

Theo số liệu thống kê, hiện nay Việt Nam vẫn là quốc gia mà Trung Quốc nhập khẩu gạo với tỷ trọng cao nhất. Một phần do sản lượng gạo cao và giá gạo cạnh tranh của Việt Nam. Tuy nhiên, Trung Quốc rõ ràng giảm thiểu tỷ trọng nhập khẩu gạo từ Việt Nam và gia tăng nhập khẩu gạo từ Myanmar, Lào, Cambodia - đây cũng là quốc gia có hợp tác với Trung Quốc trong chương trình Vành đai - Con đường (BRI) trong khi Việt Nam vẫn chưa tỏ rõ thái độ ủng hộ Trung Quốc về chương trình BRI này.

Tỷ trọng gạo Trung Quốc nhập khẩu theo quốc gia (top 9) 

Tốc độ tăng gạo nhập khẩu vào Trung Quốc tính từ năm 2014 đến nay (top 9) 

  1. Vietnam: US$739.2 billion (46.2% of China’s total rice imports)
  2. Thailand: $508.4 billion (31.8%)
  3. Pakistan: $145.4 billion (9.1%)
  4. Cambodia: $122.8 billion (7.7%)
  5. Laos: $38 billion (2.4%)
  6. Myanmar (Burma): $31.5 billion (2%)
  7. Taiwan: $11.9 billion (0.8%)
  8. Japan: $1.9 billion (0.1%)
  9. Russia: $472,000 (0.03%)
  1. Myanmar (Burma): Up 886.4% since 2014
  2. Taiwan: Up 563.2%
  3. Laos: Up 455.8%
  4. Japan: Up 353%
  5. Cambodia: Up 287.7%
  6. Russia: Up 117.5%
  7. India: Up 100%
  8. Thailand: Up 27.2%
  9. Vietnam: Up 18.1%

Nguồn: World to Exports 

Số liệu của Bộ Công thương cho thấy, trong 7 tháng đầu năm 2019, kim ngạch xuất khẩu gạo sang Trung Quốc đạt 318,146 tấn, tương đương 159,45 triệu USD, giảm 65,7% về lượng và giảm 67,5% về kim ngạch so với cùng kỳ năm trước; giá giảm 5,4%, đạt 501,2 USD/tấn. Tình trạng này kéo dài trong quý 4 năm 2019, trước dịch virus Corona Vũ Hán xuất hiện. Kể từ năm 2013, Trung Quốc nổi lên thành nhà nhập khẩu gạo hàng đầu thế giới. Các nước cung cấp gạo chính cho thị trường Trung Quốc là Việt Nam, Thái Lan và Myanmar, trong khi Trung Quốc cũng nhập khẩu khá nhiều từ Campuchia. Việt Nam và Thái Lan là hai nhà cung cấp gạo lớn nhất cho Trung Quốc, chiếm hơn 3/4 (78%) tổng trị giá gạo nhập khẩu năm 2018 (theo World top Exports).Theo các chuyên gia, Trung Quốc chiếm 30% tổng sản lượng cũng như tổng tiêu thụ gạo toàn cầu, là nước sản xuất và tiêu dùng gạo lớn nhất thế giới.

Trung Quốc đã giảm nhập khẩu gạo từ Việt Nam bằng cách ban hành chính sách đánh thuế cao lên hạt gạo Việt. Ủy ban Thuế quan Quốc Vụ viện Trung Quốc ban hành Thông báo số 33/2018 về việc điều chỉnh thuế nhập khẩu đối với sản phẩm gạo và có hiệu lực kể từ ngày 1/7/2018. Một số dòng sản phẩm trong bộ mã HS 100630 là những dòng sản phẩm bị điều chỉnh thuế nhập khẩu lên đến 50%.

Việc Trung Quốc áp thuế nhập khẩu cao để quay lưng với gạo Việt vì các mục đích “trừng phạt” là có thể. Nhưng chắc chắn, các quốc gia mà Trung Quốc gia tăng nhập khẩu gạo trong 2-3 năm gần đây đều là các nền kinh tế mà chương trình BRI của Trung Quốc đã thực sự đặt chân vào.

Thiên ý và nhân hòa 

Những tháng đầu năm nay, diễn biến dịch viêm phổi Vũ Hán đã và đang gây ra những ảnh hưởng hết sức nghiêm trọng không chỉ ở Việt Nam mà trên toàn thế giới. Nhu cầu đối với một số mặt hàng thiết yếu, trong đó có gạo, đang tăng rất nhanh, và nhiều dấu hiệu cho thấy người dân đã bắt đầu xuất hiện nhu cầu tăng dự trữ lương thực để bảo đảm cuộc sống.

Theo Bộ Công thương, xuất khẩu gạo đã tăng đột biến trong 2 tháng đầu năm, với tỷ lệ lên tới 32%, đạt 930.000 tấn. Giá gạo theo đó cũng biến động, tăng 20-25% tuỳ từng chủng loại thóc, gạo. "Nếu xuất khẩu gạo tới đây vẫn tăng đột biến như 2 tháng đầu năm, Việt Nam có thể đối diện với rủi ro thiếu gạo cho tiêu dùng trong nước", Thứ trưởng Bộ Công Thương Trần Quốc Khánh dự báo.

Vì thế, trong các đề xuất lên Chính phủ về vấn đề đảm bảo an ninh lương thực, Bộ Công Thương đã đưa ra 2 phương án. Một là cấp giấy phép xuất khẩu gạo trở lại, và hai là tạm hoãn xuất khẩu gạo cho đến hết tháng 5/2020. Sau nhiều cân nhắc, Thủ tướng kết luận rằng sẽ hoãn việc xuất khẩu gạo đến cuối tháng 5/2020, và yêu cầu Bộ Tài chính chỉ đạo Tổng cục Hải quan ngừng xét duyệt tờ khai thông quan từ 0h ngày 24/3.

Vào chiều ngày 25/3, Văn phòng Chính phủ đã truyền đạt ý kiến của Thủ tướng Nguyễn Xuân Phúc, cho biết vẫn tiếp tục thực hiện chủ trương dừng xuất khẩu gạo. Các hợp đồng mà các doanh nghiệp đã ký sẽ phải chờ kết quả làm việc của đoàn kiểm tra liên ngành do Bộ Công Thương chủ trì. Sau quá trình kiểm tra, đoàn sẽ tiến hành rà soát, đánh giá nguồn cung thóc gạo, tình hình xuất khẩu gạo và thực hiện dự trữ lưu thông, sau đó báo cáo để Thủ tướng xem xét điều chỉnh. Trong thời gian này, Thủ tướng cũng yêu cầu dừng ký hợp đồng xuất khẩu gạo mới.

Bộ Công thương tiền hậu bất nhất xin tạm hoãn thi hành chính sách ngừng xuất khẩu gạo sau khi tư vấn nên ngừng xuất khẩu

Sau kết luận của Thủ tướng Chính phủ, Tổng cục Hải quan đã chỉ đạo xuống bộ phận hải quan địa phương. Nhưng ngay sau đó, Bộ Công Thương cũng nhận được ý kiến của một số doanh nghiệp địa phương phản hồi về việc đang có sự chênh lệch nhất định giữa số liệu của Bộ Công Thương và số liệu mà địa phương và doanh nghiệp nắm được, chẳng hạn như:

  • Về sản lượng dự trữ gạo, nhất là sản lượng vụ Đông Xuân tại khu vực Đồng bằng sông Cửu Long

  • Về lượng gạo tồn trong dân và trong doanh nghiệp, đặc biệt là mức dự trữ 5% mà doanh nghiệp phải thực hiện.

Bộ Công Thương đã báo cáo Thủ tướng để xin phép kiểm tra lại một lần nữa về số lượng tồn kho trong dân, số lượng tồn kho ở các doanh nghiệp, cũng như số hợp đồng xuất khẩu gạo đã ký (có thể số lượng này không lớn như dự kiến). Sau khi báo cáo lại, Thủ tướng sẽ xem xét đề nghị của Bộ Công Thương.

Thứ trưởng Trần Quốc Khánh cũng cho biết, trong tình huống xấu nhất có thể xảy ra như là dịch bệnh kéo dài hoặc thiên tai địch họa, thì đã có dự trữ quốc gia. Thủ tướng đã có chỉ đạo trong kết luận 121 về việc Bộ Tài chính phải chịu trách nhiệm trong việc tăng cường dự trữ quốc gia, cần mua vào thêm từ 200 – 300 nghìn tấn gạo.

Hơn nữa, Nghị định 107/2018/NĐ-CP về kinh doanh xuất khẩu gạo cũng yêu cầu các doanh nghiệp dự trữ gạo phải thường xuyên duy trì mức dự trữ lưu thông tối thiểu, tương đương 5% số lượng gạo mà doanh nghiệp đã xuất khẩu (trong vòng 06 tháng trước đó). Nếu các doanh nghiệp thực hiện nghiêm túc việc này, thì lượng dự trữ sẽ có trong các doanh nghiệp. Bộ Công Thương đã chuẩn bị tất cả kịch bản phân phối hàng hóa, không để xảy ra việc thiếu lương thực cục bộ ở bất kỳ địa phương nào.

Theo tính toán, vụ lúa của Việt Nam gieo trồng nhanh, trong thời gian ngắn có thể đáp ứng được yêu cầu. Trong điều kiện dịch bệnh kéo dài vẫn có thể đảm bảo an ninh lương thực quốc gia, tuy nhiên tốc độ xuất khẩu phải được kiểm soát nhất định. An ninh lương thực phải đảm bảo đưa lên hàng đầu, do đó Bộ Công Thương đã có đề xuất ngừng việc xuất khẩu gạo.

Chính phủ nên chủ động trong dự phòng an ninh lương thực, không thể hoàn toàn dựa vào doanh nghiệp

Kịch bản xấu nhất là doanh nghiệp không dự phòng đủ 5% theo Luật định khi cầu về gạo tăng cao, giá tốt hơn trong khi ngập mặn và dịch châu chấu cận kề khiến sản lượng lương thực có thể không cao như dự kiến. Khi đó, an ninh lương thực sẽ thực sự bị đe dọa và hỗn loạn xã hội có thể xuất hiện.

Hiện nay, đứng trước nguy cơ an ninh lương thực, dấu hiệu đầu cơ gạo, tăng dự trữ gạo ở các nước gia tăng, cùng với việc nguồn cung gạo giảm, thì hành động tạm thời ngừng xuất khẩu gạo hoặc xuất khẩu gạo rất tiết chế của Việt Nam có thể làm giảm nguồn cung và hạt gạo Việt có cơ hội được bán với giá tốt hơn, là cơ hội để thúc đẩy thương hiệu. Bởi vậy, việc tạm dừng xuất khẩu trong ngắn hạn được cho là một quyết định khôn ngoan trong khi cũng không ảnh hưởng tới nông dân trồng gạo khi nhà nước gia tăng thu mua dự trữ.

Lưu ý: Bài viết thể hiện quan điểm cá nhân của tác giả, không nhất thiết phản ánh quan điểm của NTDTV.

M.T.

https://God.blue/forward.php?url=http://thoibaotaichinhvietnam.vn/pages/kinh-doanh/2017-02-23/de-xuat-phuong-an-coi-troi-cho-kinh-doanh-xuat-khau-gao-40974.aspx

https://God.blue/forward.php?url=https://bnews.vn/bo-cong-thuong-de-nghi-tam-hoan-viec-dung-xuat-khau-gao-de-xac-minh-so-lieu/151547.html

https://God.blue/forward.php?url=https://bnews.vn/nghi-dinh-107-2018-nd-cp-se-tao-thay-doi-lon-cho-xuat-khau-gao/100107.html

https://God.blue/forward.php?url=https://doanhnhansaigon.vn/kinh-doanh/ba-muoi-nam-xuat-khau-gao-khong-dau-an-thuong-hieu-1094682.html

Nguồn: https://God.blue/forward.php?url=https://www.ntdvn.com/kinh-te/hat-gao-viet-sau-ca-thap-ky-ton-that-vi-chinh-sach-gio-la-luc-viet-nam-co-co-hoi-sua-chua-sai-lam-24577.html


          

Dân quân Biển Trung Quốc hoạt động ở quần đảo Trường Sa đang tranh chấp   

Cache   

Drake Long

Bản đồ hiển thị đường đi của 5 tàu dân quân hàng hải Trung Quốc thông qua cụm đảo sinh tồn ở quần đảo Trường Sa trong ba tuần đầu tháng 3.

Bản đồ hiển thị đường đi của 5 tàu dân quân hàng hải Trung Quốc thông qua cụm đảo sinh tồn ở quần đảo Trường Sa trong ba tuần đầu tháng 3. RFA

Ngay cả khi khủng hoảng dịch bệnh do coronavirus gây nên đang hoành hành khắp Châu Á, Trung Quốc vẫn tiếp tục khẳng định sự hiện diện của họ ở Biển Đông bằng cách bố trí lực lượng dân quân biển quanh các đảo và rạn san hô thuộc Quần đảo Trường Sa. Thực tế này được Đài Á Châu Tự Do phân tích dựa trên dữ liệu theo dõi tàu biển và hình ảnh vệ tinh.

Cụ thể trong tháng này một đội tàu Trung Quốc đã di chuyển qua Cụm Đảo Sinh Tồn, một nhóm các thực thể đang tranh chấp giữa Trung Quốc, Malaysia, Philippines, Việt Nam và Đài Loan. Trong số những  thực thể quan trọng nhất trong khu vực này là Đá Tư Nghĩa và Đá Gạc Ma hiện do Trung Quốc kiểm soát, cùng Đảo Sinh Tồn và Đá Cô Lin của Việt Nam. Đội tàu vừa nêu được Nhóm Sáng kiến ​​Minh bạch Hàng hải Châu Á nhận diện vào tháng 1 năm 2019 thuộc Lực lượng Dân quân Biển nổi tiếng Trung Quốc.

Năm tàu mà hành trình di chuyển được của chúng được RFA theo dõi hiện đang ở đá Gạc Ma, ở góc tây nam của Cụm đảo Sinh Tồn. Không phải ngẫu nhiên mà những tàu này hiện diện tại địa điểm trên vào những ngày kỷ niệm 32 năm trận hải chiến Gạc Ma hồi ngày 14 tháng 3 năm 1988. Đó là cuộc thảm sát của hải quân Trung Quốc khiến hàng chục binh sĩ Việt Nam thiệt mạng và Trung Quốc chiếm quyền kiểm soát đá này.

Hình ảnh vệ tinh chụp vào ngày 22 tháng 3 năm 2020, phía Bắc căn cứ chiếm đóng của Trung Quốc tại đá Gạc Ma. Có thể thấy nhiều tàu không danh tính ở góc trên bên phải. Planet Labs Inc.

Như lệ thường, Trung Quốc không hề công khai hoạt động đưa tàu của họ vào Cụm đảo Sinh Tồn. Lực lượng Dân quân Biển Vũ trang Nhân dân (PAFMM) thường bao gồm những tàu được ngụy trang bề ngoài là tàu đánh cá - mặc dù những tàu này không tham gia đánh bắt cá. Sự hiện diện của những tàu này đồng nghĩa với việc 'treo cờ' cho Bắc Kinh trong vùng biển tranh chấp mà không cần sự hiện diện công khai của lực lượng quân sự có thể dẫn đến việc lên án của cộng đồng quốc tế.

Zack Cooper, một nhà nghiên cứu chuyên về các vấn đề an ninh châu Á tại Viện Doanh nghiệp Mỹ, phát biểu rằng Trung Quốc đang tiếp tục thái độ quyết đoán đối với các tranh chấp khu vực mặc dù đại dịch COVID-19 đang buộc thế giới để tâm vào.

“Bắc Kinh tăng cường hoạt động quân sự quanh Đài Loan và hiện đang có dấu hiệu thực hiện một số điều tương tự xung quanh Cụm Sinh Tồn.  Đây chỉ đơn thuần là việc tiếp nối hoạt động trước nay hay cố ý lợi dụng tình hình xao lãng hiện nay để gây áp lực lên những quốc gia khác có tranh chấp, thì điều đó không được làm rõ”, ông Cooper nói.

Phần mềm theo dõi tàu biển cho thấy năm tàu ​​PAFMM - với các ký hiệu Yuetaiyu (Tàu cá) 18777, 18333, 18888, 18222 và 18555 - vào đầu tháng 3 đã qua lại giữa Đá Subi (do Trung Quốc bối lấp nên và thường là trạm dừng cho các tàu của Trung Quốc bố trí tới khu vực này) và đảo Thị Tứ, một thực thể do Philippines chiếm đóng và là nơi mà các tàu Trung Quốc từng can dự vào chiến dịch gây áp lực kéo dài, theo như tài liệu của Sáng kiến ​​Minh bạch Hàng hải Châu Á cho thấy. Các tàu vừa nêu trước hết dừng tại Đá Ba Đầu, ở phía Đông Bắc Cụm đảo Sinh Tồn, từ ngày 3 tháng 3 đến ngày 8 tháng 3.

Sau đó, các tàu di chuyển về phía Tây Nam đến Đá Tư Nghĩa do Trung Quốc kiểm soát, đi qua đảo Sinh Tồn Đông do Việt Nam kiểm soát và xa hơn về phía Tây gần đảo Sinh Tồn. Các tàu này nán lại gần Sinh Tồn trong khoảng thời gian từ ngày 13 đến 18 tháng 3.

Số lượng chính xác các tàu Trung Quốc được triển khai đến khu vực rất có thể vượt con số năm tàu ​​được RFA phát hiện bằng phần mềm theo dõi tàu biển. Hình ảnh vệ tinh cho thấy nhiều tàu khác tập trung tại Cụm đảo Sinh Tồn mặc dù danh tính của các tàu không rõ ràng. Khoảng 12 tàu đã di chuyển đến Đá Tư Nghĩa trong khoảng thời gian từ 8 tháng 3 đến 13 tháng 3.

Hình ảnh chụp cận từ vệ tinh ngày 22 tháng 3 năm 2020. Có thể thấy nhiều tàu không danh tính ở góc trên bên phải phía Bắc căn cứ chiếm đóng của Trung Quốc tại đá Gạc Ma.

Hình ảnh chụp cận từ vệ tinh ngày 22 tháng 3 năm 2020. Có thể thấy nhiều tàu không danh tính ở góc trên bên phải phía Bắc căn cứ chiếm đóng của Trung Quốc tại đá Gạc Ma. Planet Labs Inc.

Ngoài ra, hàng chục tàu khác đã nán lại ở phía đông bắc của Cụm đảo Sinh Tồn, bên trong Đá Ba Đầu, ít nhất kể từ ngày 6 tháng 3 và vẫn ở trong khu vực này cho đến ngày 19 tháng 3. Đá Ba Đầu, tên tiếng Anh là Whitson Reef, là một rạn san hô cạn, không có đảo nhân tạo hoặc các cơ sở vật chất. Hình ảnh vệ tinh cho thấy các cụm tàu ​​lớn được tụ lại với nhau.

Các tàu thuộc dòng Yuetaiyu ( Tàu Cá) đã từng đến Đá Tư Nghĩa do Trung Quốc nắm giữ và sau đó đến đảo Sinh Tồn do Việt Nam kiểm soát, đã di chuyển đến Đá Gạc Ma do Trung Quốc chiếm đóng hôm ngày 18 tháng 3. Một lần nữa, hình ảnh vệ tinh cho thấy số lượng tàu xuất hiện trong khu vực nhiều hơn hẳn so với năm tàu mà AIS, Automtatic Identification System (Hệ thống Nhận dạng Tự động), phát ra tín hiệu. Tất cả các tàu được yêu cầu phải có thiết bị phát đáp AIS để hỗ trợ mục đích theo dõi các trường hợp tìm kiếm và cứu hộ cũng như cho việc thực thi pháp luật. Mặc dù vậy, các tàu dân quân biển Trung Quốc thường xuyên tắt các thiết bị phát đáp AIS để che giấu hoạt động của mình. Rõ ràng đây là thực tế hiện nay khi hình ảnh vệ tinh cho thấy có ít nhất 30 tàu vừa xuất hiện tại Đá Gạc Ma.

Gạc Ma, tiếng Anh là Johnson Reef, chỉ là một đảo đá theo phán quyết của Tòa Trọng Tài  Liên Hiệp Quốc năm 2016 đối với các yêu sách của Trung Quốc tại Biển Đông. Theo Công ước Liên Hiệp Quốc về Luật Biển, một đá chỉ là một thực thể “không thể duy trì việc cư ngụ của con người hoặc đời sống kinh tế của chính họ” và vì vậy không có quyền có vùng đặc quyền kinh tế hoặc thềm lục địa. Bất chấp phán quyết đó, Trung Quốc vẫn tiến hành xây dựng Đá Gạc Ma thành một đảo nhân tạo khác để có thể sử dụng làm căn cứ.

Tính đến ngày 23 tháng 3, các tàu PAFMM đã di chuyển một lần nữa đến cùng một địa điểm gần Đảo Sinh Tồn mà các tàu này đã đến trước đó vào ngày 13 tháng 3.

D.L.

Nguồn: https://God.blue/forward.php?url=https://www.rfa.org/vietnamese/in_depth/chinese-maritime-militia-on-the-move-in-disputed-spratly-islands-03252020172131.html


          

Manager, Transaction Monitoring - Non Correspondent Banking | Standard Chartered Bank Malaysia Berhad   

Cache   
Kuala Lumpur, Malaysia, About Standard Chartered We are a leading international bank focused on helping people and companies prosper across Asia, Africa and the Middle East. To us, good performance is about
          

[Infographics] COVID-19 in Numbers   

Cache   

Prachatai presents the statistics of the COVID-19 pandemic in Thailand, as of 24 March 2020. 

As of 24 March, Thailand has a total of 827 confirmed cases of COVID-19, with the highest number in Bangkok at 349 cases, followed by Nonthaburi, Chonburi, Pattani, and Samut Prakarn at 48, 30, 26, and 26 respectively.

The majority of individuals tested positive for COVID-19 are male. Meanwhile, most patients are found to be in the 21 - 30, 31 - 40, and 41 - 50 age groups. The Thai Ministry of Public Health have stated several times that most patients are young, working age people who are still not working from home or did not reduce their social activities. 

Most of the confirmed cases in Thailand are Thai nationals (596 cases), followed by Chinese nationals at 26 cases. A small number of cases are from European countries and other ASEAN countries.

Amoung ASEAN countries, as of 23 March, Malaysia has the highest number of COVID-19 cases, followed by Thailand and Indonesia. However, there is no report of COVID-19 cases in Laos. 

As of 25 March, Thailand now has 934 cases of COVID-19. 70 people who contracted the virus have now been discharged from hospital, while 4 people have died. 

For Prachatai English's coverage of the COVID-19 pandemic, please click here


          

Japanese: China May Foreshadow Digital Currency Breakthrough   

Cache   
Someone just posted this on Reddit, a Chinese government webpage talks about Nanjing and Malaysia cooperating on intent to promote blockchain. Ripple seems to be heavily involved. https://God.blue/forward.php?url=https://translate.google.com/translate?um=1&ie=UTF-8&hl=en&client=tw-ob&sl=zh-CN&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.nanjing.gov.cn%2Fnjxx%2F201912%2Ft20191205_1728668.html
          

Part Time Jobs in Melaka Malaysia 2020 Apply for Sales Advisor   

Cache   
Sales Advisor Part Time Jobs in Melaka Malaysia 2020 Malacca City (also spelled Melaka) is the capital of the coastal state of Malacca, in southwestern […] The post Part...

Adsnity.works for Full/ Part Time Employment Opportunities Globally!

          

Home Based Online Typing Jobs in Malaysia 2020-21 Part Time Data Entry Work   

Cache   
Home Based Online Typing Work in Selangor Malaysia 2020-21 Best Freelance Data Entry Jobs   Male Female Candidates who have passed Primary/ Secondary School and...

Adsnity.works for Full/ Part Time Employment Opportunities Globally!

          

Online Typing Work in Malaysia- Home Based Jobs for Typists   

Cache   
Genuine Work From Home Employment Opportunity in Malaysia To Earn Extra Income with Typing jobs   Earn up to RM200 -RM700 per weeks (based on […] The post Online...

Adsnity.works for Full/ Part Time Employment Opportunities Globally!

          

Intel Allocates $6 Million for Coronavirus Relief, Builds on Previous Efforts   

Cache   

The Intel Foundation will provide $4 million to support coronavirus relief efforts in communities where the company has significant presence. The foundation will also offer a special match opportunity for every regular full-time and part-time employee and U.S. retiree to a total of $2 million for relief efforts around major Intel sites.

The $4 million donation will be distributed to community foundations and organizations that are focused on food security, shelter, medical equipment and small-business support.

For the matching donations, Intel has identified strategic organizations unique to each major Intel site. Beneficiaries include food banks, school districts and children’s hospitals – all groups focused on helping local communities manage the impact of the coronavirus pandemic.

Donation areas in the U.S. include Arizona, California, Massachusetts, New Mexico, Oregon and Texas. Internationally, donation areas include Costa Rica, India, Ireland, Israel, Malaysia, Mexico and Vietnam.

Donations from employees and U.S. retirees will be matched from March 26 to April 10, or until a total of $2 million is reached.

These efforts build on previously announced support including a donation of 1 million gloves, masks and other equipment to healthcare workers and a $1 million International Red Cross donation Intel committed to in January. Additionally, Intel is applying technology and expertise to help better understand and combat the virus. For example, Intel NUCs are helping in the coronavirus fight, and Intel and Lenovo have teamed up with Beijing-based BGI Genomics to accelerate the analysis of genomic characteristics of COVID-19.

Click here for more Intel coronavirus news


          

Kenapa Susah Sangat Nak Turun Berat Badan? Mungkin Ramai Yang Tak Tahu Kaitannya Dengan Hati   

Cache   
Kenapa Susah Sangat Nak Turun Berat Badan? Mungkin Ramai Yang Tak Tahu Kaitannya Dengan Hati Masalah berat badan berlebihan atau obesiti menjadi mimpi ngeri kepada banyak negara di dunia, termasuklah kita Malaysia, yang mana Malaysia ialah negara yang paling tinggi orang obes di Asia Tenggara. Menakutkan, bukan kah? Kali ni saya nak berkongsi cadangan untuk masalah orang yang mempunyai masalah [...]
          

Why women chose unassisted home birth in Malaysia: A qualitative study   

Cache   
An article created on Fri, 27 Mar 2020 02:30:41 UTC
          

Sony’s official statement regarding the impact of Novel Coronavirus (COVID-19)   

Cache   

Sony issued an official statement regarding the impact of the Novel Coronavirus (COVID-19) to the company. Here are the parts referring to the Electronics and Imaging segments: Electronics Products & Solutions Segment In addition to the shutdown of Sony’s manufacturing plants in Malaysia, the flow of resources from suppliers in Asia has become unstable, having […]

The post Sony’s official statement regarding the impact of Novel Coronavirus (COVID-19) appeared first on Photo Rumors.


          

Turunkan kadar sewa rumah untuk pelajar universiti   

Cache   
KUALA LUMPUR: Pemilik rumah sewa disaran membuat pengecualian atau pengurangan kadar sewa rumah yang dikenakan kepada penuntut universiti susulan kebenaran Bank Negara Malaysia (BNM) menangguhkan pembayaran balik pinjaman akibat penularan COVID-19.
          

COVID-19: Lebih 800 kes positif COVID-19 di Singapura   

Cache   
SINGAPURA: Kementerian Kesihatan Singapura (MOH) mengesahkan 70 lagi kes jangkitan COVID -19, dengan empat kes membabitkan rakyat Malaysia pemegang Pas Kerja Singapura.
          

COVID-19: Dron turut digunakan sebelah malam pantau PKP   

Cache   
KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) melalui Unit Dron Pasukan Gerakan Udara (PGU) bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kini dilihat menggunakan dron secara meluas bagi mengawal dan memantau pergerakan orang awam sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hingga 14 April ini.
          

COVID-19: Tarikh UPSR kekal, SPM dilewatkan   

Cache   
KUALA LUMPUR: Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dipinda ke 16 November hingga 7 Disember ini, berikutan penularan wabak COVID-19.
          

COVID-19: Bekalan ubat cukup   

Cache   
KUALA LUMPUR: Bekalan ubat Klorokuin, Hidroksiklorokuin dan kombinasi Lopinavir/Ritonavir sedia ada di Malaysia yang digunakan untuk merawat penyakit lain, boleh digunakan dalam rawatan COVID-19.
          

Intel Allocates $6 Million for Coronavirus Relief, Builds on Previous Efforts   

Cache   

The Intel Foundation will provide $4 million to support coronavirus relief efforts in communities where the company has significant presence. The foundation will also offer a special match opportunity for every regular full-time and part-time employee and U.S. retiree to a total of $2 million for relief efforts around major Intel sites.

The $4 million donation will be distributed to community foundations and organizations that are focused on food security, shelter, medical equipment and small-business support.

For the matching donations, Intel has identified strategic organizations unique to each major Intel site. Beneficiaries include food banks, school districts and children’s hospitals – all groups focused on helping local communities manage the impact of the coronavirus pandemic.

Donation areas in the U.S. include Arizona, California, Massachusetts, New Mexico, Oregon and Texas. Internationally, donation areas include Costa Rica, India, Ireland, Israel, Malaysia, Mexico and Vietnam.

Donations from employees and U.S. retirees will be matched from March 26 to April 10, or until a total of $2 million is reached.

These efforts build on previously announced support including a donation of 1 million gloves, masks and other equipment to healthcare workers and a $1 million International Red Cross donation Intel committed to in January. Additionally, Intel is applying technology and expertise to help better understand and combat the virus. For example, Intel NUCs are helping in the coronavirus fight, and Intel and Lenovo have teamed up with Beijing-based BGI Genomics to accelerate the analysis of genomic characteristics of COVID-19.

Click here for more Intel coronavirus news


          

Devastating Revelations About the Truth Behind the Destruction of MH17   

Cache   

On 17 July 2014 MH 17, a Malaysian airlines flight en route from Amsterdam in The Netherlands to Kuala Lumpur in Malaysia was shot down while in transit over Ukrainian airspace. Although there were no admissions as to culpability and at least initially very little factual data available, it did not stop an immediate blame […]

The post Devastating Revelations About the Truth Behind the Destruction of MH17 appeared first on Russia News Now.


          

Cegah Penyebaran Virus Corona Covid-19, 10 Langkah Physical Distancing Yang Wajib Anda Ikuti   

Cache   

Jakarta - Sejumlah langkah terus dilakukan Pemerintah untuk memerangi pandemi virus corona covid-19. Termasuk Kantor Staf Presiden (KSP) yang sudah mendistribusikan lebih dari sejuta masker dalam menghadapi pandemi virus corona. 

Masker tersebut dibagikan ke sejumlah rumah sakit, beberapa ormas dan organisasi wartawan di Indonesia.

Setengah dari jumlah tersebut diserahkan kepada Gugus Tugas Penanganan Wabah COVID-19 di Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB). Bahkan dalam pekan ini, KSP akan menerima kiriman 100 ribu masker, 2.000 Alat perlindungan Diri dan 2.000 kacamata medis.

"Kita akan segera salurkan semua ke BNPB," kata Kepala Staf Kepresidenan, Dr. Moeldoko dalam siaran pers yang diterima Bola.com, Sabtu (28/3/2020).

KSP mendapatkan bantuan ini dari sejumlah perusahaan maupun individu. Saat ini pemerintah terus mempersiapkan diri dalam mengantisipasi situasi terburuk yang mungkin terjadi terkait pandemi virus corona covid-19.

Melansir dari WHO, per Sabtu (28/3/2020) virus corona covid-19 di Indonesia telah menjangkiti 1,046 orang dan 87 diantaranya meninggal dunia. Pemerintah Indonesia pun giat memberikan imbauan kepada masyarakat untuk melakukan physical distancing.

Pedoman Physical Distancing

Penyemprotan disinfektan ini juga dilaksanakan di seluruh kantor cabang BNI.
Penyemprotan disinfektan ini juga dilaksanakan di seluruh kantor cabang BNI.

Dari Pedoman Penanganan Cepat Medis dan Kesehatan Masyarakat COVID-19 di Indonesia, pembatasan interaksi fisik (physical contact/physical distancing), sebagai berikut:

1. Tidak berdekatan atau berkumpul di keramaian atau tempat-tempat umum, jika terpaksa berada di tempat umum gunakanlah masker.

2. Tidak menyelenggarakan kegiatan/pertemuan yang melibatkan banyak peserta (mass gathering).

3. Hindari melakukan perjalanan baik ke luar kota atau luar negeri.

4. Hindari bepergian ke tempat-tempat wisata.

5. Mengurangi berkunjung ke rumah kerabat/teman/saudara dan mengurangi menerima kunjungan/tamu.

6. Mengurangi frekuensi belanja dan pergi berbelanja. Saat benar-benar butuh, usahakan bukan pada jam ramai.

7. Menerapkan Work From Home (WFH)

8. Jaga jarak dengan orang lain minimal 1 meter (saat mengantre, duduk di bus/kereta).

9. Untuk sementara waktu, anak sebaiknya bermain sendiri di rumah.

10. Untuk sementara waktu dapat melaksanakan ibadah di rumah.

Sumber: Siaran Pers KSP

Disadur dari: Bola.com (penulis Hanif, editor Gregah, published 28/3/2020)


          

If you are Malaysian, no doubt you’ve seen Netflixis the Ghost Bride appearing times that are numerous your social networking feed   

Cache   
If you are Malaysian, no doubt you’ve seen Netflixis the Ghost Bride appearing times that are numerous your social networking feed The murder secret cum relationship series that is six-episode based off an actual Chinese tradition this is certainly nevertheless being practiced till today. Adjusted from Malaysian writer Yangsze Choo’s novel regarding the name that […]
          

Klang police arrest 4 Punjabi men for alleged defying MCO, public drunkenness   

Cache   
By Asia Samachar Team | MALAYSIA | Police arrested four Punjabi men for alleged drunkenness in public as well as not complying with the movement control order (MCO) in Klang, Selangor, yesterday (27 March). It was the tenth day of the partial lockdown ordered by the Malaysian authorities to clampdown the spread of the novel coronavirus Covid-19.
          

Naranjan Kaur Dhillon (1934-2020), Rahang, Seremban   

Cache   
SASKAAR / CREMATION: 12 noon, 29 March 2020 (Sunday) at Jalan Kuari Cheras, Kuala Lumpur. Cortège leaves Gurdwara Sahib Parliment at 11am | Malaysia   ਘਲੇ ਆਵਹਿ ਨਾਨਕਾ ਸਦੇ ਉਠੀ ਜਾਹਿ ॥੧॥ NARANJAN KAUR DHILLON D/O LATE SARDAR HARNAM SINGH DHILLON & LATE MATA KARTAR KAUR (23.10.1934 – 28.03.2020) Village: Amritsar Residence: Rahang, Seremban Brothers, Sisters & In-Laws: Late
          

Meals to help the needy   

Cache   
By The Star | MALAYSIA | EDITOR’S PICK | Many people who have relied on the support from others for their day to day routine were caught off guard with the sudden movement control order due to the Covid-19 pandemic. The elderly, the poor and those with mobility problems were the most affected by this order.
          

Mid-range realme 6 sports a 90Hz screen, available in Malaysia 27 March   

Cache   

The latest mid-range offering from the Shenzhen-based phone makers packs a 90Hz refresh rate screen under an attractive price, and will be available to Malaysians on Lazada 27 March.

 

          

Renaissance Capital holds online press briefing on forecasts for EEMEA during COVID-19   

Cache   

Analysts encouraged by a flattening of cases in Italy, see EM currencies as the cheapest since late 1990s, focus on countries best positioned for a rebound

On 26 March 2020, Renaissance Capital, a leading emerging and frontier markets investment bank, held an online press briefing on ‘Where are we in the struggle to make forecasts for EEMEA during COVID-19?’ for top international media, hosted by Renaissance Capital’s analysts Charles Robertson, Global Chief Economist, Daniel Salter, Head of Equity Strategy & Head of Eurasia Research, Yvonne Mhango, SSA Economist and Adesoji Solanke, SSA/Frontier Banks Analyst.

During his presentation, Charles Robertson underscored the real encouragement from the flattening of new COVID-19 cases in Italy, which appeared to peak last Saturday. The progression of the virus is fairly straightforward to monitor, according to Charles, who believes that US markets might see new cases peak in April. He stressed that emerging markets have beaten Europe in their lockdown-enacting measures, acting faster and more effectively overall if we judge from the number of cases per 100,000 population. Russia, South Africa, Turkey and Egypt have all acted earlier than many European countries – similarly to East Asia, where the virus is much more contained.

Charles pointed out that the further crash in EM currencies has taken them to seriously cheap levels, their lowest since the late 1990s, with the biggest currency downward moves in Latin America – Columbia, Brazil and Peru – all at 25%.

Commenting on the G20 virtual summit and the $5trn support package announced on 26 March, Charles said: “The G20’s focused set of measures appears to be aimed at supporting the US, EU and UK economies, and is not a global package of growth to support those hit hardest by the virus at a time of rapidly rising unemployment. The lack of detail is indicative – the G20 appears to have not recognised this is a global crisis that requires a global response.”

The key question for Daniel Salter was which of the countries would find it easier to rebound when lockdowns are eased. Daniel believes it will be easier for low interest rate countries where bond yields are low and have been stable or even falling over recent weeks. He added that developed markets are best positioned, followed by Emerging Asia: Taiwan, Thailand, South Korea, Malaysia, the Philippines, India and Vietnam – all of which are well placed to offer fiscal stimulus, with low yields and little or no increase in yields YtD.

Daniel’s data indicate that Morocco also looks fine, and Russia should be in good shape given fiscal savings of 9% of GDP and the rouble adjustment, while Kazakhstan has huge fiscal savings (~30%+ of GDP). For Russia, Renaissance Capital’s tentative scenario in the new reality, with both domestic and external restrictions to be prolonged, is at -0.8% YoY GDP growth for 2020.

Yvonne Mhango focused on Sub-Saharan Africa’s (SSA) oil exporters, which will be hit hard by the drop in oil prices, she said. This implies a sharp slowdown across all SSA economies, and SSA’s growth will fall to 1.3% in 2020, according to her estimates, vs her previous forecast of 3.5%. Slower growth implies fiscal positions will deteriorate across the board, she said.

Yvonne assumes that three of the region’s five biggest economies – Nigeria, South Africa and Angola – will contract, and the Nigerian naira will continue to come under pressure to depreciate as Nigeria’s external balances deteriorate. A sharp decrease in oil revenue implies a significant deceleration of GDP growth, and the Nigerian economy is expected to fall back into recession in 2020, according to Yvonne.

However, lower oil prices are positive for SSA’s oil-importing countries, especially those of East Africa, such as Kenya, and positive for their current account balances and their currencies. Inflation is likely to slow on the back of lower transport and energy costs, allowing for accommodative monetary policy, although this will be undermined by the COVID-19 related drop in global demand that will subdue GDP, she concluded.

The main factors flagged by Adesoji Solanke for the SSA banking sector were the COVID-19 implications, low oil prices, the devaluation of currencies, and deteriorating asset quality.

“Across the key markets we cover,” he said, “our view is that COVID-19 has negative demand and supply side implications for banks’ customers whether large, small or individuals. There are also growing operational risks stemming from branch closures, poor internet and energy availability for stay-at-home employees; and risks to earnings across interest and non-interest income as well. Overall, how bad this get depends on how long countries remain locked down and how quickly we get the economic engine moving afterwards.”

“For oil prices, the extent of potential damage depends on whether we see a “V” or “U” shaped recovery in oil prices. Banks have put hedges in place for many of their oil customers but not for all production, and these are also time-limited between 6 and 18 months.” “However,” he concluded, “banks are in a better position today to navigate a low oil price environment as the vintages they went into the 2014 crisis with have now been properly stress tested and they simply need to dust up the playbook – restructurings and moratoriums will happen but with impairment implications under IFRS 9.”


          

Malaysian Sugar Mama Wants To Accept You – Chat Her on WhatsApp Now   

Cache   

Malaysian Sugar Mama Whatsapp number – Meet 46 years old sugar mama who resides in Kuala Lumpur and needs a man for a long term relationship. A successful businesswoman, She is actively searching for love and has solicited our help in finding her the right man. So, if you currently reside in Malaysia or its neighboring […]

The post Malaysian Sugar Mama Wants To Accept You – Chat Her on WhatsApp Now appeared first on Sugar Mummy Free.


Next Page: 25

© Googlier LLC, 2020